Space for Kids

fun
news
Zijn wij alleen?

Leven rond andere sterren

Is ons zonnestelsel bijzonder? Waarschijnlijk niet. Volgens wetenschappers zijn er in ons Melkwegstelsel veel sterren waar planeten omheen draaien.

Ruimtevaartuigen als de Hubble-ruimtetelescoop van NASA en ESA hebben veel gas- en stofschijven rond sterren ontdekt. Daar worden nieuwe planeten geboren. Sinds 2009 voert ESA’s Herschel-ruimtevaartuig de meest gedetailleerde onderzoeken tot nu toe op deze stofwolken uit.
Elliptical galaxy NGC 4365 with numerous young star clusters

Rond verre sterren zijn al meer dan vierhonderd planeten ontdekt. De meesten hiervan zijn enorme gaswerelden zoals Jupiter en Saturnus. De meesten draaien heel dicht rond hun ster - vaak op kortere afstand dan Mercurius tot de zon.
Het is heel moeilijk om deze kleine, vage objecten te kunnen zien. Maar een paar van de planeten die rond verre sterren draaien zijn door Hubble en andere krachtige telescopen in beeld gebracht. We weten meestal alleen dat de planeten er zijn omdat ze een nabije ster doen schommelen.

In een enkel geval zien we een ster een klein beetje verzwakken wanneer een planeet er voorlangs schuift. De Europese CoRoT-ruimtetelescoop heeft negen planeten ontdekt terwijl ze voor sterren langs draaiden. De kleinste hiervan is bijna twee keer zo groot als de aarde en draait om een ster die op de zon lijkt. De temperatuur is er zo hoog dat hij mogelijk met lava is bedekt.

Wetenschappers verwachten op een dag kleine planeten rond andere sterren te zullen aantreffen die op de Aarde lijken. ESA hoopt ook toekomstige ruimtetelescopen te lanceren om op deze planeten naar tekenen van leven te zoeken.

Copyright 2000 - 2013 © European Space Agency. All rights reserved.