Earth Return Orbiter

ESA verwelkomt positieve evaluatie om Mars naar de aarde te brengen

11/11/2020 71 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

Een Independent Review Board voor het beoordelen van meerjarige Mars-missies, prees een ambitieuze campagne van NASA en ESA om monsters op de Rode Planeet te verzamelen en terug te brengen naar de aarde.

Earth Return Orbiter rondom Mars

De Mars Sample Return-campagne voorziet dat NASA en ESA meerdere missies naar de Rode Planeet lanceren om monsters te verzamelen, deze in de ruimte te lanceren en veilig terug te brengen naar de aarde. NASA heeft het rapport uitgebracht van een Mars Sample Return Independent Review Board, die is opgericht om de status van het baanbrekende, meerjarige internationale partnerschap te evalueren, samen met NASA's reactie op de rapportaanbevelingen.

De Raad is, na bestudering van de plannen voor een van de meest ambitieuze inspanningen die de mensheid ooit heeft ondernomen, tot de conclusie gekomen dat de ruimtevaartorganisaties klaar zijn voor de uitdaging, na enkele tientallen jaren van wetenschappelijke en technische vooruitgang op het gebied van de verkenning van Mars.

De Raad erkende de langdurige samenwerking tussen NASA en ESA op het gebied van de robotische en menselijke ruimteverkenning als een aanwinst voor de solide campagne en prees het werk dat de agentschappen tot nu toe hebben verricht.

“De onafhankelijke review heeft sterke steun gegeven aan MSR, wat geweldig nieuws is voor de campagne,” zegt ESA-directeur Human and Robotic Exploration, David Parker. “Het versterkt onze gezamenlijke visie om internationale wetenschappers te voorzien van onaangeraakte stukken van de Rode Planeet ter bestudering, met behulp van laboratoriuminstrumenten en technieken die we nooit naar Mars zouden kunnen brengen.”

“In het verlengde van het internationale ruimtestation, Orion en de toekomstige Gateway rondom de maan zullen we de samenwerking tussen onze agentschappen betreffende wetenschap en technologie versterken. ESA zal de aanbevelingen van het rapport zorgvuldig bestuderen en met NASA afspreken hoe ze deze in ons gezamenlijke werk kunnen weergeven.”

Review board

NASA initieerde deze Independent Review Board om ervoor te zorgen dat de langverwachte missie een succes wordt. Het is de eerste onafhankelijke review van een wetenschappelijke NASA-missie. De Raad bestond uit 10 ervaren leiders en deskundigen uit wetenschappelijke en technische velden, en bevatte interviews met NASA- en ESA-deskundigen, maar ook uit de industrie en de academische wereld. De Raad heeft 44 aanbevelingen gedaan met betrekking tot de reikwijdte en het beheer van het programma, de technische aanpak, het tijdschema en het financieringsprofiel.

Mars Sample Return

De campagne zal meerdere geavanceerde ruimtevaartuigen vereisen, waarvan de eerste de NASA Perseverance rover is, die al halverwege Mars is. Perseverance is een geavanceerd bemonsteringssysteem, met een boormachine en monsterbuizen die tot de schoonste hardware behoren die ooit naar de ruimte is gestuurd.

Eenmaal op Mars zal Perseverance rots- en bodemmonsters in de verzamelbuizen opslaan. Het zal dan een aantal van deze monsters op het oppervlak van Mars achterlaten voor ESA's Sample Fetch Rover om ze te verzamelen en met behulp van ESA-robotarmen af te leveren aan een NASA Mars Ascent Vehicle, die ze in een baan rond Mars zal lanceren.

Eenmaal in een baan rond Mars zal ESA's Earth Return Orbiter de monsters op meer dan 70 miljoen km van de aarde in een baan rond Mars ontmoeten en ze in een zeer veilige opslagcapsule meenemen, die door NASA wordt geleverd, om in de jaren 2030 weer op aarde te landen.

Naar het volledige rapport: https://www.nasa.gov/reports