Sonda BepiColombo přilétá k Merkuru - zatím jen v podobě animace

Sonda BepiColombo dostala zelenou pro cestu na kosmodrom

09/03/2018 317 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

První evropská mise k planetě Merkur bude již brzy připravena k odeslání na kosmodrom. Zde začnou její závěrečné přípravy na start.

Na počátku března prošla mise důležitou revizí. Ta konstatovala, že všechny tři sondy tvořící misi BepiColombo společně s pozemním vybavením a experty jsou připraveni k přesunu ze střediska ESA v Nizozemí na evropský kosmodrom v Kourou (Francouzská Guayana). Stane se tak koncem příštího měsíce. Startovací okno pro vypuštění sondy se přitom otevírá od 5. října do 29. listopadu.

„Byla to opravdu dlouhá a místy i hodně hrbolatá cesta, než jsme se dostali do tohoto bodu. A i tak zbývá udělat ještě hodně práce, než budeme plně připraveni na start,“ konstatuje projektový manažer mise ESA BepiColombo Ulrich Reininghaus. „Ale jsme extrémně nadšení z toho, že konečně přesouváme naše přípravy na místo startu. A jsme vděční všem, kdo toto umožnili.“

„Souběžně pokračujeme s dalšími dlouhodobými testy zážehů na replice motoru dopravního modulu, a to v podmínkách co nejvíce odpovídajících kosmickému prostředí. To proto, abychom byli co nejlépe připraveni na naši cestu k Merkuru.

Jakmile budou všechny sondy tvořící misi v Kourou, bude následovat šest měsíců závěrečných příprav. Mezi nimi budou i další kontrolní revize.

K těmto činnostem bude patřit „oblečení“ sond do ochranné izolace, aby byly schopné odolávat tvrdým podmínkám kosmického prostředí a extrémním teplotám, v nichž budou pracovat u Slunce. Dále pak připojení a otestování panelů slunečních baterií plus mechanismus jejich vyklápění, instalace slunečního štítu, natankování a nakonec i spojení všech tří sond do jednoho komplexu.

Během závěrečných týdnů bude sestava uložena do aerodynamického krytu rakety Ariane 5. Souběžně dojde k přípravě vlastní nosné rakety tak, aby byla nachystána vyslat sondu na sedmiletou pouť Sluneční soustavou završenou odhalováním tajemství Merkuru.

„Jízdní řád“ sondy BepiColombo

Dopravní modul ponese dvě výzkumné sondy k první planetě Sluneční soustavy. Bude využívat kombinaci elektrického pohonu a devíti gravitačních manévrů u Země, Venuše a Merkuru, aby dostal celou sestavu na správnou dráhu.

Dvě výzkumné sondy pak na oběžné dráze Merkuru budou provádět vzájemně se doplňující měření planety a jejího prostředí z různých oběžných drah. Zkoumat budou její interiér, stejně jako interakci se slunečním větrem. Tím bude dosaženo nejlepšího možného průzkumu planety. Dozvíme se také, jak se tato planeta formuje a vyvíjí v bezprostřední blízkosti Slunce, kde se nachází.

Mise BepiColombo je společným podnikem evropské ESA a japonské JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency). ESA poskytuje dopravní modul MTM (Mercury Transfer Module), výzkumnou sondu MPO (Mercury Planetary Orbiter) a sluneční štít plus veškerou propojovací infrastrukturu. JAXA dodává druhou výzkumnou sondu MMO (Mercury Magnetospheric Orbiter).