Wizualizacja sondy Euclid

„Euclid Industry Day” w Warszawie

29/11/2013 630 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Poland

W warszawskim Centrum Bankowo-Finansowym 26 listopada odbyło się spotkanie dotyczące udziału polskich firm w misji Euclid. Organizatorem było Ministerstwo Gospodarki oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Na spotkaniu przemawiali przedstawiciele polskiej administracji publicznej, ESA oraz Thales Alenia Space, głównego wykonawcy fazy przemysłowej projektu. Krajowe firmy i instytucje zaprezentowały swoje możliwości podczas rozmów bilateralnych.

Euclid to misja astronomiczna Europejskiej Agencji Kosmicznej, która będzie dokładnie badać rozszerzanie się wszechświata. Pozwoli to lepiej poznać zjawiska związane z ciemną energią oraz ciemną materią. Misja jest częścią Cosmic Vision, czyli planu badawczego ESA na lata 2015-2025.

Teleskop ma zostać wyniesiony w 2020 roku rakietą Sojuz z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Docelowo zostanie umieszczony w punkcie libracyjnym L2 (drugi punkt Lagrange'a) układu Ziemia – Słońce, w odległości 1,5 miliona kilometrów od naszej planety. Misja teleskopu ma trwać 6 lat.

Punkty Lagrange'a (libracyjne) układu Słońce - Ziemia

Euclid wyposażony zostanie w 1,2 metrowe zwierciadło oraz dwa instrumenty badawcze zbudowane przez Astrium Satellites: kamerę operującą w świetle widzialnym (550–920 nm) - Visual Imager (VIS), oraz fotometr i spektrometr bliskiej podczerwieni (920–2000 nm) - Near-Infrared Spectrometer and Photometer (NISP).

Głównym celem aparatury będzie przede wszystkim badanie odległych galaktyk: pomiar ich odkształcenia, odległości i przesunięcia ku czerwieni.