From Earth to Mars

Drumul spre Marte

26/11/2020 15609 views 52 likes
ESA / Space in Member States / Romania

A fost stabilită traiectoria misiunii ExoMars din 2022 spre Planeta Roșie. Misiunea va călătorii de pe Pământ pe Marte în 264 de zile, suprafața planetei urmând să fie atinsă pe 10 iunie 2023, în jurul orei 17:30 CEST (18:30 ora locală).

Luându-se în considerare vremea de pe Marte, tipul de lansator folosit și mișcarea planetelor, a fost determinată o fereastră de lansare de 12 zile, începând cu 20 septembrie 2022.

Traiectoria aleasă a fost cea mai rapidă și mai sigură cale, având în vedere eficiența transferurilor orbitale, importanța unei bune comunicări și posibilitatea apariției unor furtuni de praf puternice pe Marte.

Atunci când au calculat modalitățile de a ajunge pe Marte, echipele europene și ruse au jonglat cu mulți factori. Echipa de analiză a misiunii de la Centrul European de Operațiuni Spațiale (ESOC) din Germania a luat în considerare performanța rachetei rusești Proton pentru a identifica traiectoriile posibile.

„Am avut la dispoziție câteva traiectorii și o navă spațială deja construită”, spune Mattia Mercolino, inginer-șef al ExoMars. „Printre altele, aceste variabile ne-au impus constrângeri legate de putere, praguri de temperatură și orientare spre Pământ.”

Posibilitatea de a menține comunicarea cât mai mult cu nava spațială a jucat un rol important în decizie.

Traiectoria finală durează cu o săptămână în plus, iar secvența de lansare necesită mai multe manevre, dar nu a fost vorba doar de constrângeri legate de planeta noastră. „Aveam nevoie să înțelegem provocările specifice destinației noastre. Caracteristicile orbitale ale Planetei Marte și furtunile de praf au fost factori importanți în decizia noastră ”, spune Tiago.

Furtunile de praf sunt frecvente pe Marte, dar și dificil de prezis. Anotimpurile au un rol important, astfel încât vremea furtunoasă este mai probabil să apară primăvara și vara în emisfera sudică. Locul de aterizare ExoMars este Oxia Planum, situat în emisfera nordică.

Furtuni de praf majore, ce cuprind întreaga planetă, tind să se întâmple la aproximativ fiecare zece ani. Cea mai recentă a fost în 2018.

Deși ExoMars va ateriza în afara sezonului furtunilor de praf, o acumulare de praf pe panourile solare va reduce alimentarea cu energie electrică și ar putea chiar forța o oprire temporară a rover-ului Rosalind Franklin al ESA și a platformei ruse de suprafață, numită Kazachok.

Citiți mai multe despre traseul spre Planeta Marte la acest link.