Vill ni prata med ESA-astronauten André Kuipers i rymden?

20/06/2011 791 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Är ni en organisation som arbetar med rymdrelaterad populärvetenskap? Då kan ni få vara med och arrangera ett utbildningsprojekt tillsammans med en ESA-astronaut.

Representerar ni ett vetenskapsmusem, ett Science center, en vetenskapsfestival, ett planetarium eller någon annan verksamhet som engagerar allmänheten inom rymd- och vetenskapsområdet? Då erbjuder ESA er en sällsynt möjlighet att ringa upp Europas nästa astronaut, André Kuipers, på den internationella rymdstationen ISS.

Från och med slutet av november i år kommer André Kuipers att leva och arbeta på den internationella rymdstationen i nära sex månader. Hans kalender är redan späckad med vetenskapliga experiment och med hans uppgift som flygingenjör att sköta stationen, men han kommer att ha tid för aktiviteter riktade till skolor och till allmänheten.

Därför kan ESA nu erbjuda en möjlighet för två europeiska organisationer som arbetar med att popularisera vetenskap att under 2012 vara med och arrangera två videosamtal till André Kuipers på den internationella rymdstationen.

Videosamtalen kommer att vara en del av två separata projekt. “Mission-X 2012” kommer att gå av stapeln i februari, medan “Take Your Classroom into Space” är planerat till slutet av april. Båda projekten riktar sig till europeiska barn i åldrarna 8–14 år.

Mission-X – motion och kost

Mission-X 2012 fokuserar på hur viktigt det är med regelbunden motion och en bra kost. Under videosamtalet kommer eleverna att kunna fråga André Kuipers hur livet är som astronaut och hur det är at leva och bo ombord på rymdstationen.

Barnen förväntas träna på samma sätt som en astronaut gör under träningen och att göra experiment med mat för att förstå näringslära och näringsfysiologi.

Projektet “Mission-X: Träna som en astronaut” var en del av ESA-astronauten Paolo Nespolis uppdrag på den internationella rymdstationen som avslutades i maj, där hundratals elever över hela Europa deltog. Huvudarrangemanget hölls på det europeiska astronautcentret i Köln.

Huvudarrangemanget på det europeiska astronautcentret i Köln.

Klassrum i rymden

Under “Take Your Classroom into Space” kommer två experiment att distribueras till tusentals skolor runt Europa som ska genomföra dem samtidigt som André Kuipers på rymdstationen. Eleverna kan sedan jämföra sina resultat med André Kuipers resultat.

Experimenten kommer att handla om hur gravitationen påverkar konvektion och hur skum bildas.

Paolo Nespolis experiment “Classroom in Space” fokuserade på växthus. Tusentals elever odlade Arabidopsis-växter i hundratals små växthus och följde hur växten växte.

Titta på huvudarrangemanget

Kommer du att delta?

Tror du att ni kan vara en av våra partners och har möjlighet att vara en av våra värdar? Skicka då en ansökan till

nigel.savage@esa.int

Du finner de tekniska detaljerna i dokumentet till höger. Sista dagen för att skicka en ansökan är 16 september 2011.

Vi vill gärna ha kontakt med dig!