Rosetta spanade på Lutetia redan 2007 och ska nu den 10 juli titta närmare på asteroiden.

Rosettas sommarmöte med Lutetia

29/06/2010 564 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Den 10 juli kommer ESA:s kometsond Rosetta att träffa den andra asteroiden i raden av tillfälliga bekantskaper innan målet, kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko. Sommarens möte med Lutetia följer på 2008 års förbiflygning av asteroiden Steins.

Under passagen kommer Rosettas kameror att fotografera för fullt. Laboratoriet Ptolemy ombord på Rosettas landare ska också försöka hitta spår av en exosfär runt Lutetia. Det blir i så fall första gången forskare på plats kan mäta en sådan extremt uttunnad atmosfärsliknade gasansamling runt en asteroid. Det finns också en rapport om att Lutetia kan ha en måne, något som förhoppningsvis Rosetta kan bekräfta eller vederlägga.

Svenskt deltagande

För två år sedan passerade Rosetta nära astroiden Steins och tog de första bilderna av den.

Ombord på Rosetta finns det högteknologiska kamerasystemet OSIRIS, som både kan ta bilder av ytan på himlakroppar och panoramabilder av kometers slöjor av gas och stoft. OSIRIS står för Optical, Spectroscopic, and Infrared Remote Imaging System. Det är en kamera, som Astronomiska observatoriet vid Uppsala universitet bidragit med optiska filter till. Flera svenska astronomer deltar också i kamerateamet.

Rosettas möte med Lutetia kommer att ge forskarna mycket värdefull information om asteroiders beskaffenhet. Asteroiderna ger astronomerna en möjlighet att följa vad som har hänt i vårt solsystem sedan det var ungt. De består av material som bildades när solsystemet var nyfött och är därför en möjlighet att studera byggmaterialet till jordklotet och de andra planeterna. De är också en provkarta över vad som hänt i solsystemet sedan det bildades.

Närmare är inte alltid bättre

År 2014 kommer Rosetta fram till sitt kometmål och släpper då ner sin landare på kometens yta.

Rosetta har spanat på Lutetia sedan maj för att markkontrollen ska kunna finjustera banan för sonden. Som ett resultat av dessa observationer körde markkontrollen den 18 juni Rosettas raketmotor en stund för att justera banan. Skälet till manövern var att Rosetta skulle passera för nära Lutetia, så kameran skulle inte kunna hålla reda på vilken del av Lutetia den såg. Dessutom är alla vetenskapliga experiment kalibrerade för ett visst avstånd. Som närmast kommer Rosetta nu att passera 3169 km från Lutetia 15:44 den 10 juli, mot planerade 3160 kilometer.

Rosetta har spanat på Lutetia länge

Första gången Rosetta såg Lutetia i sin kamera var så långt tillbaka som januari 2007. Det var under en Mars-passage som sonden kunde fånga sin framtida date. Rosetta var då 245 miljoner kilometer från asteroiden, som bara syntes som en ljusfläck.

Lutetia är den elfte asteroiden som får besök av en rymdfarkost. Lutetia är även den största asteroiden som får besök av en rymdfarkost. Markbaserade mätningar pekar på att Luteia är en bit över 100 kilometer lång och ganska avlång. Detta gör Lutetia till en relativt stor asteroid.

Rosetta kommer fram till kometen Churyumov-Gerasimenko på hösten 2014 efter mer än tio års resa genom rymden. Den ska då bland annat sätta ner landaren Philae på kometens yta.