Back to Index English French German Italian Spanish
Science & Exploration

N° 51–2023: Uitnodiging voor de media: Euclid-missie geeft eerste gekleurde kosmosbeelden vrij op 7 november

27 October 2023

ESA’s Director of Science Carole Mundell en toonaangevende wetenschappers uit heel Europa komen bijeen in het Space Operations Centre van ESA in Darmstadt, Duitsland voor een media briefing van de eerste haarscherpe astronomische beelden van de Euclid-missie, die zoekt naar mysterieuze donkere materie en energie.

Nooit eerder was een ruimtetelescoop in staat om dergelijke beelden te maken van zo’n groot stuk hemel, zo diep in het verre heelal. Deze beelden zijn slechts een voorproefje van het volledige, unieke potentieel van Euclid en laten zien dat de telescoop klaar is voor deze wetenschappelijke missie.

Deze vormen een mijlpaal in de verdere ontrafeling van enkele van de grootste mysteries van het heelal: Euclid zal de meest uitgebreide 3D-kaart van het heelal maken om de onzichtbare 95% van het heelal, bestaande uit donkere materie en donkere energie, te bestuderen.

Mediavertegenwoordigers zijn van harte welkom in het European Space Operations Centre (ESA/ESOC), van waaruit Euclid wordt bestuurd, om deze beelden en de achterliggende astronomische wetenschap van wereldklasse te bekijken en te bespreken. Daarnaast kunnen de controlekamers van deze door ESA geleide missie worden bezocht en kunnen er in deze missiecontrolekamers selectief interviews worden afgenomen.

Toonaangevende experts van ESA, belangrijke leden van het Euclid Science Consortium uit heel Europa en daarbuiten, evenals branchemanagers zullen bijeenkomen en kunnen ter plaatse of op afstand worden geïnterviewd.

Mediaprogramma

11.00 Veiligheids-check-in / Deuren van ESA/ESOC geopend voor journalisten

12.00 Gelegenheid tot interviews voorafgaand aan de vrijgave bij ESOC/Mediacentrum H 05

13.00 Start mediabriefing (ter plaatse, Mediacentrum)

Welkomst en introductie van de astronomie van Euclid en ESA - door Carole Mundell, Director of Science van ESA

De ambities en uitdagingen van Euclid tijdens de zoektocht naar donkere materie en donkere energie – door Giuseppe Racca, Euclid Project Manager van ESA

Veilig vliegen en veilig een ruimtetelescoop bedienen bij Lagrangepunt L2? – door Simon Plum, hoofd van het Mission Operations Department van ESA.

Unieke afbeeldingen vanuit de lucht, volledig in kleur, toegelicht door leden van het Euclid Science Consortium:

• Francis Bernardeau (adjunct-hoofd van het Euclid Consortium, Institut d’Astrophysique de Paris CNRS / CEA Paris-Saclay, Frankrijk)
  • Knud Jahnke (kernlid, wetenschapper op het gebied van fotometrie-instrumenten (nabij infrarood spectrometer and fotometer, NISP), Max Planck Instituut voor Astronomie, Heidelberg, Duitsland);
  • Reiko Nakajima (onderzoeker, Visible instrument (VIS), Astronomie, Universiteit van Bonn, Duitsland)
  • Jean-Charles Cuillandre (onderzoeker; CEA/Saclay, Frankrijk)
  • Henk Hoekstra (coördinator kosmologie bij het EC; professor; Universiteit van Leiden, Nederland)

Daarnaast zijn er nog andere senior experts aanwezig die in vele talen beschikbaar zijn voor commentaar, onder meer van: het Directoraat voor Wetenschap van ESA, het Directoraat voor Operationele zaken van ESA, Paolo Musi van Thales Alenia Space (Prime Industry Contractor), Jason Rhodes van NASA JPL Science, etc.

13.45 Gelegenheid tot interviews door de media

14.15 Uitzending van ESA Web TV (wereldwijde vrijgave van HD-beelden met commentaar door experts, live vanuit het perscentrum, met alle experts in de buurt)

15:00 Vraag- en antwoordsessie na het vrijgeven van de afbeelding met journalisten ter plaatse en via WebEx, gemodereerd in hybride modus

16.00  Interviewmogelijkheden bij ESOC, het mediacentrum en naast de hoofdcontrolekamer van ESA (in kleinere groepen)

Presentator: Bernhard von Weyhe, ESA Media Relations

17.00 Einde van de mediabriefing, alle externe gasten verlaten het terrein van ESOC

Locatie voor dinsdag 7 november 2023

European Space Operations Centre (ESA/ESOC)

Robert-Bosch-Str. 5 - 64293 Darmstadt, Duitsland

Meer/routebeschrijving: www.esa.int/esoc

Mediaregistratie

Mediavertegenwoordigers kunnen zich uiterlijk tot 18.00 CEST op vrijdag 3 november 2023 registeren voor aanwezigheid op locatie bij ESA/ESOC in Darmstadt, of om toegangscodes te ontvangen om de vraag- en antwoordsessie voor de media te volgen via een WebEx-sessie van ESA. Alleen degenen die zich geregistreerd hebben, kunnen de sessie volgen en vragen stellen:

Mediacontacten

Neem voor meer informatie en gedetailleerde interviewcoördinatie contact op met ESA Media Relations, ter plekke aanwezig in Darmstadt: simona.nichiteanu@ext.esa.int / bernhard.von.weyhe@esa.int

Tel.: 0049 6151 90 2285

Social media

X: @ESA @Esa_Euclid - hashtags #ESAEuclid #DarkUniverse
Instagram: Europeanspaceagency
Facebook: EuropeanSpaceAgency
YouTube: ESA
LinkedIn: European Space Agency - ESA
Pinterest: European Space Agency - ESA

Beeldmateriaal

ESA's fotobibliotheek voor professionals:

Algemene voorwaarden voor het gebruik van beeldmateriaal van ESA:

Voor vragen of meer informatie over beeldmateriaal van ESA kunt u rechtstreeks contact opnemen met spaceinimages@esa.int

Videomateriaal

ESA's videobibliotheek voor professionals:

Algemene voorwaarden voor het gebruik van video’s van ESA:

Voor vragen of meer informatie over video's van ESA kunt u rechtstreeks contact opnemen met spaceinvideos@esa.int

Over de Europese ruimtevaartorganisatie

De Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA) is Europa's toegangspoort naar de ruimte.

Er maken 22 lidstaten deel uit van de ESA: België, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Letland, Litouwen, Slovenië en Slowakije zijn geassocieerde leden.

ESA heeft met zes lidstaten van de EU een formeel samenwerkingsverband. Canada neemt via een samenwerkingsovereenkomst deel aan enkele programma's van de ESA.

Door coördinatie van de financiële en intellectuele middelen van de leden kan ESA programma's en activiteiten opzetten die ver buiten het bereik van één enkel Europees land vallen. ESA werkt met name met de EU samen aan de tenuitvoerlegging van de programma's Galileo en Copernicus en met EUMETSAT voor de ontwikkeling van meteorologische missies.

Meer informatie over ESA vindt u op www.esa.int