Back to Index English French German Italian Spanish
Science & Exploration

N° 24–2022: Uitnodiging voor de media: Nieuwe bijzonderheden over onze Melkweg in de derde Gaia dataset

31 May 2022

Vertegenwoordigers van de media worden uitgenodigd voor een virtuele persconferentie op 13 juni 2022 van 10.00 tot 11.00 uur CEST, om meer te weten te komen over de nieuwe dataset die door ESA’s Gaia-missie zal worden vrijgegeven.

De Gaia-missie van ESA heeft als doel de meest nauwkeurige en complete multidimensionale kaart van de Melkweg te maken. Met deze informatie kunnen astronomen de evolutie van ons sterrenstelsel in het verleden en in de toekomst over miljarden jaren reconstrueren en de levenscyclus van sterren en onze plaats in het heelal beter begrijpen.

Op 13 juni wordt de derde volledige dataset van Gaia vrijgegeven, die nieuwe en verbeterde gegevens bevat voor bijna twee miljard objecten in onze Melkweg en een revolutie teweegbrengt in ons begrip van het sterrenstelsel.

De catalogus bevat nieuwe informatie waaronder chemische samenstellingen, stellaire temperaturen, kleuren, massa's, leeftijden, en de snelheid waarmee sterren naar ons toe of van ons af bewegen. Veel van deze informatie werd verkregen door een nieuwe beschikbare techniek, de spectroscopie, waarbij het sterrenlicht gesplitst wordt (zoals in een regenboog). De catalogus bevat ook een lijst van speciale subgroepen van sterren, zoals sterren die in de loop van de tijd van helderheid veranderen. Ook nieuw in deze gegevensverzameling is de grootste catalogus tot nu toe van dubbelsterren in de Melkweg, duizenden zonnestelselobjecten zoals planetoïdenen en manen van planeten, en miljoenen sterrenstelsels en quasars buiten de Melkweg.

Tegelijk met de nieuwe dataset zullen een vijftigtal wetenschappelijke publicaties verschijnen, waarvan er negen specifiek gewijd zijn aan het aantonen van het grote potentieel van de nieuwe gegevens van Gaia.

De persconferentie zal openbaar worden gestreamd op esawebtv.esa.int.

Sprekers:

Josef Aschbacher, Directeur-generaal ESA

Günther Hasinger - Wetenschappelijk directeur ESA

Timo Prusti - Wetenschappelijke projectmedewerker Gaia

Anthony Brown - Gaia Consortium-voorzitter voor gegevensverwerking en -analyse

Antonella Vallenari - Gedeputeerd voorzitter Gaia Consortium voor gegevensverwerking en -analyse

Conny Aerts - Professor aan de Universiteit van Leuven en lid van de Gaia Collaboration

Lokale evenementen van het Gaia Consortium voor gegevensverwerking en -analyse

Wetenschappelijke deskundigen en softwareontwikkelaars uit heel Europa en daarbuiten werken samen in het Data Processing and Analysis Consortium (DPAC). Gaia DPAC is, in samenwerking met ESA, verantwoordelijk voor de verwerking en analyse van Gaia's gegevens en voor de samenstelling van de Gaia-catalogi. Het consortium, met leden uit meer dan 20 landen, brengt vaardigheden en deskundigheid uit het hele continent samen, en weerspiegelt daarmee het internationale karakter en de samenwerkingsgeest van ESA zelf.

Gaia DPAC organiseert lokale evenementen in 13 landen in veel verschillende talen. Een volledig overzicht van alle Gaia dataset 3-evenementen vindt u hier:

Mediaregistratie

Mediavertegenwoordigers worden verzocht zich uiterlijk vrijdag 10 juni 2022 via de volgende link te registreren:

Na registratie ontvangen mediavertegenwoordigers aanvullende informatie en de link om deel te nemen aan de online-informatiesessie (WebEx-platform).

De informatiesessie voor de media wordt gestreamd op esawebtv.esa.int. Alleen geregistreerde media zullen vragen kunnen stellen via een daartoe bestemd WebEx-platform.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met ESA Newsroom en Media Relations Office – media@esa.int

Mediapakket Gaia dataset 3: https://www.esa.int/Science_Exploration/Space_Science/Gaia/Gaia_data_release_3_media_kit

Gaia voor algemeen publiek: https://www.esa.int/Science_Exploration/Space_Science/Gaia

Gaia diepgaande informatie: https://www.cosmos.esa.int/web/gaia/data-release-3

Sociale media

Volg ESA op

Twitter: @esa  @esascience @ESAGaia
Facebook: @EuropeanSpaceAgency
Instagram: @europeanspaceagency
LinkedIn: European Space Agency - ESA
Pinterest: European Space Agency - ESA

Hashtags: #GaiaMission #GaiaDR3 #GaiaScience

Afbeeldingen

Beeldmateriaal Gaia: https://www.esa.int/ESA_Multimedia/Search?SearchText=gaia&result_type=images

ESA’s fotobibliotheek voor professionals:

Algemene voorwaarden voor het gebruik van beeldmateriaal van ESA:

Voor vragen of meer informatie over beeldmateriaal van ESA kunt u rechtstreeks contact opnemen met spaceinimages@esa.int.

Video's

Gaia-animaties and -video’s: https://www.esa.int/ESA_Multimedia/Search?SearchText=gaia&result_type=videos

ESA's videobibliotheek voor professionals:

Algemene voorwaarden voor het gebruik van video's van ESA:https://www.esa.int/spaceinvideos/Terms_and_Conditions

Voor vragen of meer informatie over video's van ESA kunt u rechtstreeks contact opnemen met spaceinvideos@esa.int.

Over de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA)

De Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA) is Europa's toegangspoort naar de ruimte.

ESA is een intergouvernementele organisatie die in 1975 werd opgericht met de missie om de ontwikkeling van de ruimtevaart in Europa vorm te geven en ervoor te zorgen dat investeringen in de ruimte ten behoeve van de burgers van Europa en de wereld zijn.

Er maken 22 lidstaten deel uit van ESA: België, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Slovenië, Letland en Litouwen zijn geassocieerde leden.

ESA is met vijf lidstaten van de EU een formeel samenwerkingsverband aangegaan. Canada neemt via een samenwerkingsovereenkomst aan enkele programma's van de ESA deel.

Door coördinatie van de financiële en intellectuele middelen van de leden kan ESA programma's en activiteiten opzetten die ver buiten het bereik van één enkel Europees land vallen. ESA werkt met name samen met de EU aan de tenuitvoerlegging van de programma's Galileo en Copernicus en met Eumetsat voor de ontwikkeling van meteorologische missies.

Meer informatie over ESA vindt u op www.esa.int