Stacja śledzenia w Kourou

Pomagając Chinom w drodze na Księżyc

02/12/2013 570 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Poland

Wkrótce po tym jak chiński statek kosmiczny Chang’e-3 opuścił Ziemię, sieć stacji śledzenia Europejskiej Agencji Kosmicznej przystąpiła do działania, zapewniając niezbędne wsparcie w pięciodniowej podróży statku w kierunku Księżyca.

Chiński Chang’e-3, nazwany na cześć mitycznej bogini Księżyca, wystartował 1 grudnia z kosmodromu Xichang w chińskiej prowincji Syczuan. Jest to początek podróży sześciokołowego łazika w kierunku powierzchni księżyca.

Lądowanie w Zatoce Tęcz, które ma nastąpić 14 grudnia, będzie pierwszym miękkim lądowaniem na Księżycu od czasu radzieckiej misji Łuna-24 w 1976 roku.

Zaraz po starcie stacja ESA w Kourou, w Gujanie Francuskiej, zaczęła otrzymywać sygnały z pojazdu i przekazywać mu komendy otrzymywane od chińskiej kontroli lotu.

Śledzenie statku będzie odbywało się codziennie w trakcie lotu do Księżyca. Podczas schodzenia z orbity i lądowania, stacje ESA do łączności z głęboką przestrzenią kosmiczną wskażą trajektorię schodzenia i miejsce lądowania.

Chiński łazik księżycowy

„Jesteśmy dumni, że ekspertyzy z naszej stacji naziemnej i zespołów ds. dynamiki lotu, oraz nowoczesne technologie ogólnoświatowej sieci Estrack, pomogą Chinom w dostarczeniu na Księżyc tego naukowo ważnego lądownika i łazika”, powiedział Thomas Reiter, dyrektor ESA ds. lotów i operacji załogowych.

„Niezależnie czy chodzi o misję załogową czy automatyczną, międzynarodowa współpraca jak ta, jest niezbędna do przyszłej eksploracji planet, księżyców i asteroidów - zyskuje na niej każdy.”

Operacja jest zarządzana z Centrum Kontroli Estrack w Europejskim Centrum Operacji Kosmicznych (European Space Operations Centre, ESOC) w Darmstadt, w Niemczech.

W miarę postępu misji księżycowej

Start miał miejsce 1 grudnia o godzinie 18:30 CET. Piętnastometrowa antena w Kourou odebrała pierwsze sygnały około 44 minut później.

Pomieszczenie kontroli sieci Estrack

Kourou będzie wspierało misję, wraz ze stacjami chińskimi, przez cały lot do Księżyca. Wącznie z etapem wejścia na orbitę okołoksiężycową (6 grudnia), zejściem z orbity i lądowaniem, zaplanowanym na 14 grudnia.

Faza lądowania i eksploatacji łazika na Księżycu będzie kierowana przez dwie chińskie stacje śledzenia, w Kaszgarze, na dalekim zachodzie Chin, i w Jiamusi, na północnym-wschodzie.

„Po tym jak lądownik i łazik znajdą się na powierzchni, użyjemy naszej 35-metrowej anteny w Cebreros, w Hiszpanii, i w New Norica, w Australii, w celu wyznaczenia ich pozycji metodą delta-DOR (jednokierunkowego namierzania różnicowego)”, wyjaśnia Erik Soerensen, odpowiedzialny w ESOC za wsparcie w śledzeniu misji nienależących do ESA.

„Dzięki technice delta-DOR możemy wyznaczyć pozycję statku z dużą dokładnością, co pomoże naszym chińskim kolegom w precyzyjnym wyznaczeniu położenia lądownika.”

Stacje Cebreros i New Norcia obserwują lądowanie na Księżycu

Wraz ze stacją Cebreros, również New Norica będzie rejestrowała sygnały radiowe w trakcie lądowania Chang’e-3. Pomoże to chińskiej agencji kosmicznej odtworzyć trajektorię lotu do późniejszej analizy.

Zespół inżynierów z Chin będzie przebywał również w Darmsztadzie. „Mimo, że ESOC jest bardzo międzynarodowy, to w zasadzie nikt nie mówi tu po mandaryńsku. Z tego względu obecność chińskich kolegów na miejscu będzie pomocna w razie nieprzewidzianych problemów”, dodaje Erik.

“Obie strony używają międzynarodowych standardów technicznych, aby umożliwić wzajemną łączność między stacjami śledzenia i ESOC a statkiem i pozostałą infrastrukturą naziemną”.