Back to Index Czech Danish Dutch English Estonian French German Greek Hungarian Italian Norwegian Polish Portuguese Romanian Spanish Swedish

N° 32–2023: ESA:n Euclid lähtee selvittämään pimeän aineen ja pimeän energian kosmista mysteeriä.

1 July 2023

ESA:n Euclid-avaruusalus nousi ilmaan SpaceX Falcon 9 -raketin kyydissä Cape Canaveralin avaruusasemalta Floridasta, Yhdysvalloista, 1. heinäkuuta kello 17.12 CEST. Onnistunut laukaisu merkitsee kunnianhimoisen tehtävän alkua, jonka tarkoituksena on paljastaa maailmankaikkeutemme kahden salaperäisen komponentin, pimeän aineen ja pimeän energian, luonne ja auttaa meitä vastaamaan perustavanlaatuiseen kysymykseen: mistä maailmankaikkeus on tehty?

Laukaisun ja raketin irrottamisen jälkeen Saksan Darmstadtissa sijaitseva ESA:n Euroopan avaruusoperaatiokeskus (ESOC) vahvisti saaneensa yhteyden Euclidiin Australian New Norciassa sijaitsevalta maa-asemalta klo 17.57 CEST.

"Euclidin onnistunut laukaisu merkitsee uuden tieteellisen hankkeen alkua, mikä auttaa meitä vastaamaan yhteen nykytieteen kiinnostavimmista kysymyksistä", sanoo ESAn pääjohtaja Josef Aschbacher. "ESAn johtajuus, satojen eurooppalaisten teollisuus- ja tiedelaitosten ponnistelut ja asiantuntemus sekä kansainvälisten kumppaneiden kanssa tehty yhteistyö ovat mahdollistaneet Euclidin. Pyrkimys vastata kosmosta koskeviin peruskysymyksiin antaa pohjan ihmisyydellemme. Ja usein juuri se ajaa tieteen kehitystä ja tehokkaiden, kauaskantoisten uusien tekniikoiden kehittämistä. ESA on sitoutunut laajentamaan Euroopan tavoitteita ja menestystä avaruudessa tulevia sukupolvia varten."

"Euclid-operaatio on tulos tämän hienostuneen avaruusteleskoopin suunnitteluun ja rakentamiseen osallistuneiden henkilöiden intohimosta ja asiantuntemuksesta, lentotoimintaryhmämme pätevyydestä ja tiedeyhteisön uteliaasta hengestä", sanoo Giuseppe Racca, ESAn Euclid-projektipäällikkö. "Hanke on tuottanut monia haasteita, mutta olemme tehneet kaikkemme ja onnistuneet saavuttamaan vihdoin laukaisun virstanpylvään yhdessä Euclid-konsortioon kuuluvien kumppaneidemme ja NASAn kanssa."

Euclid-konsortio toimitti kaksi erittäin kehittynyttä tieteellistä laitetta - näkyvän aallonpituuden kameran (VIS) ja lähi-infrapunaspektrometrin ja -fotometrin (NISP). NASA toimitti ilmaisimet NISP:lle.

Pimeän maailmankaikkeuden tutkiminen

Euclid tarkkailee miljardeja galakseja 10 miljardin valovuoden etäisyydeltä luodakseen suurimman ja tarkimman 3D-kartan maailmankaikkeudesta, jossa kolmas ulottuvuus edustaa itse aikaa. Tämä galaksien muotoa, sijaintia ja liikettä kuvaava yksityiskohtainen kaavio paljastaa, miten aine on jakautunut valtaville etäisyyksille ja miten maailmankaikkeuden laajeneminen on kehittynyt kosmisen historian aikana. Tämän ansiosta tähtitieteilijät voivat tehdä johtopäätöksiä pimeän energian ja pimeän aineen ominaisuuksista. Tämä auttaa teoreetikoita parantamaan käsitystämme painovoiman roolista ja selvittämään näiden arvoituksellisten entiteettien luonteen.

"Tänään juhlimme uraauurtavan tehtävän onnistunutta käynnistämistä, mikä asettaa Euroopan kosmologisten tutkimusten eturintamaan", sanoo ESAn tiedejohtaja Carole Mundell. "Jos haluamme ymmärtää maailmankaikkeutta, jossa elämme, meidän on selvitettävä pimeän aineen ja pimeän energian luonne ja ymmärrettävä, millainen rooli niillä on ollut kosmoksemme muotoutumisessa". Näiden tärkeiden kysymysten ratkaisemiseksi Euclid tuottaa erittäin yksityiskohtaisen kartan galaksin ulkopuolisesta taivaasta. Tämän mittaamattoman suuren tietomäärän avulla tiedeyhteisö voi myös tutkia monia muita tähtitieteen osa-alueita tulevien vuosien ajan."

Kunnianhimoisen tieteellisen tavoitteensa saavuttamiseksi Euclid on varustettu 1,2 metrin heijastinteleskoopilla, joka syöttää kahta innovatiivista tieteellistä instrumenttia: VIS, joka ottaa erittäin teräviä kuvia galakseista suurelta osalta taivasta, ja NISP, joka voi analysoida galaksien infrapunavaloa aallonpituuden mukaan niiden etäisyyden tarkkaa määritystä varten.

Avaruusalusta ja viestintää ohjataan ESOCista. ESA:n syvän avaruuden Estrack-antenniverkostoa on parannettu, jotta se pystyy käsittelemään Euclidin keräämiä valtavia tietomääriä. Tietoja analysoi Euclid-konsortio, johon kuuluu yli kaksituhatta tutkijaa yli 300 tutkimuslaitoksesta eri puolilta Eurooppaa, Yhdysvaltoja, Kanadaa ja Japania.

Tehtävän edetessä Euclidin data-aarreaitta julkaistaan vuosittain, ja se on maailmanlaajuisen tiedeyhteisön saatavilla ESA:n Euroopan avaruustähtitieteen keskuksessa Espanjassa sijaitsevan tiedearkiston kautta.

"Tämä on tieteelle tärkeä hetki, jota olemme odottaneet pitkään: Euclidin laukaisu, jonka tehtävänä on ratkaista pimeän aineen ja pimeän energian arvoitus", sanoo René Laureijs, ESAn Euclid-projektin tutkija. "Maailmankaikkeuden peruskomponenttien suuri mysteeri on edessämme, ja se on valtava haaste. Kehittyneen teleskooppinsa ja tehokkaiden tieteellisten instrumenttiensa ansiosta Euclid on valmis auttamaan meitä ratkaisemaan tämän mysteerin."

Matka Lagrangen pisteeseen 2

Seuraavan neljän viikon aikana Euclid matkustaa kohti auringon ja maan välistä Lagrangen pistettä 2, joka on auringon ja maan välisen järjestelmän tasapainopiste, joka sijaitsee 1,5 miljoonan kilometrin päässä maasta (noin neljä kertaa maan ja kuun välinen etäisyys) vastakkaiseen suuntaan auringosta. Siellä Euclid ohjataan kiertoradalle tämän pisteen ympärille, ja lennonjohtajat aloittavat toimet avaruusaluksen kaikkien toimintojen tarkistamiseksi, teleskoopin tarkastamiseksi ja lopulta tieteellisten instrumenttien käynnistämiseksi.

Tämän jälkeen tutkijat ja insinöörit aloittavat kahden kuukauden intensiivisen vaiheen, jonka aikana testataan ja kalibroidaan Euclidin tieteellisiä instrumentteja ja valmistaudutaan rutiinihavaintoihin. Kuuden vuoden aikana Euclid tutkii kolmanneksen taivaasta ennennäkemättömällä tarkkuudella ja herkkyydellä.

Tietoa Euclidista

Euclid on ESA:n rakentama ja operoima eurooppalainen avaruusalus, johon NASA on osallistunut. Euclid-konsortio vastaa tieteellisten laitteiden toimittamisesta ja tieteellisten tietojen analysoinnista. ESA valitsi Thales Alenia Spacen satelliitin ja sen huoltomoduulin rakentamisen pääurakoitsijaksi, ja Airbus Defence and Space valittiin kehittämään hyötykuormamoduuli, mukaan lukien teleskooppi. NASA toimitti lähi-infrapunaspektrometrin ja -valotusmittarin (NISP) ilmaisimet. Euclid on ESA:n Cosmic Vision -ohjelmaan kuuluva keskitason tehtävä.

Mediapaketti

Click here to view the launch kit in English

Kuvat

ESAn valokuvakirjasto ammattilaisille: https://www.esa-photolibrary.com/

ESAn kuvien käyttöehdot: www.esa.int/spaceinimages/ESA_Multimedia/Copyright_Notice_Images

Jos sinulla on kysymyksiä tai haluat lisätietoa ESAn kuviin liittyen ota yhteyttä osoitteeseen spaceinimages@esa.int.

Videot

ESAn videokirjasto ammattilaisille: https://www.esa.int/esatv/Videos_for_Professionals

ESAn videoiden käyttöehdot: https://www.esa.int/spaceinvideos/Terms_and_Conditions

Jos sinulla on kysymyksiä tai haluat lisätietoja ESAn videoihin liittyen, ota yhteyttä osoitteeseen spaceinvideos@esa.int

Sociale medier

@esascience  @esa_euclid  #ESAEuclid

Seuraa Euroopan avaruusjärjestöä:
Twitter: @ESA
LinkedIn: European Space Agency – ESA
Pinterest: European Space Agency – ESA

Tietoja Euroopan avaruusjärjestöstä

Euroopan avaruusjärjestö ESA toimii Euroopan porttina avaruuteen.

ESA on vuonna 1975 perustettu hallitustenvälinen järjestö, jonka tehtävänä on muokata Euroopan avaruusvalmiuksien kehittämistä ja varmistaa, että avaruusinvestoinnit hyödyttävät Euroopan ja koko maailman kansalaisia.

Euroopan avaruusjärjestöön kuuluu 22 jäsenvaltiota: Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Luxemburg, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari, Viro ja Yhdistynyt kuningaskunta. Slovenia, Slovakia, Latvia ja Liettua ovat liitännäisjäseniä.

ESA on käynnistänyt muodollisen yhteistyön viiden EU:n jäsenvaltion kanssa. Kanada osallistuu joihinkin ESA:n ohjelmiin yhteistyösopimuksen nojalla.

Koordinoimalla jäsentensä taloudellisia ja henkisiä resursseja ESA voi toteuttaa ohjelmia ja toimia, jotka ylittävät Euroopan kaikkien yksittäisten maiden toiminta-alueen. Järjestö työskentelee erityisesti EU:n kanssa Galileo- ja Copernicus-ohjelmien toteuttamisessa sekä Eumetsatin parissa meteorologisten tehtävien kehittämiseksi.

Lisätietoja ESA:sta on osoitteessa www.esa.int