Posádka bezprostředně před vstupem do izolace.

Průlez se uzavřel: osmnáctiměsíční mise Mars500 začala

03/06/2010 232 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Dnes ve 13:49 hodin místního času (11:49 času středoevropského) začala v Moskvě simulace plné délky letu na planetu Mars pod názvem Mars500. Právě v tomto okamžiku šestičlenná posádka vstoupila do své „lodi“ a uzavřela vstupní průlez. Experiment by měl skončit v listopadu příštího roku.

Když posádka v moskevském IBMP (Institute of Biomedical Problems) v Moskvě hovořila s médii, nálada byla vážná a zaujatá. Poté se šest dobrovolníků zvedlo a odešlo do modulů, které budou jejich domovem následujících 520 dní.

Evropu mezi nimi reprezentují Diego Urbina a Romain Charles, v posádce jsou dále Suchrob Kamolov, Alexej Sitěv a Alexandr Smoljevskij z Ruska a Wang Yue z Číny. Ti nyní stojí tváří v tvář misi, která je maximálně podobná skutečnému kosmickému dobrodružství – a to aniž by opustili Zemi. Budou žít a pracovat jako kosmonauti, jíst speciální „kosmická“ jídla a cvičit stejným způsobem jako posádky na palubě Mezinárodní kosmické stanice.

Diego během testování počítače.

Jejich mise má za úkol „doletět“ k Marsu za 250 dní, poté mají během jednoho měsíce „přistát na Marsu a prozkoumat jej“ a následně zahájit simulovaný návrat na Zemi, který bude trvat 230 dní. Budou přitom využívat svoji imitaci meziplanetární lodi, dále výsadkový modul a umělý martovský povrch.

Vstupní průlez do uzavřeného systému se znovu otevře až v listopadu 2011, přičemž posádka musí vystačit do této doby s jídlem a dalším vybavením, se kterým byla uzavřena. Jen elektrická energie, voda a částečně i vzduch budou do zařízení dodávány z vnějšího prostředí.

Očekávané problémy

Romain ve své kajutě.

Kromě testování mnoha nových technologií představuje experiment Mars500 extrémní zkoušku lidské výdrže. Po dobu osmnácti měsíců budou dobrovolníci uzavřeni v železném kontejneru, což bude představovat nesmírně krušnou zkoušku. A to navzdory faktu, že byli důkladně proškoleni kosmonauty i posádkami ponorek.

Posádka bude mít v průběhu dlouhé mise nepochybně své slabší i silnější okamžiky. Přitom právě sledování a studium těchto psychologických změn jsou klíčovou součástí experimentu.

„Astronauti“ budou své všední dny dělit mezi práci, volný čas a odpočinek s tím, že víkendy by měly být obvykle volné. Vzali si s sebou spoustu filmů, knih, her, hudebních nástrojů a další zábavy.

Veteráni z předchozí izolace.

Jejich těla se brzy začnou přizpůsobovat novým podmínkám: uzavřené prostředí s omezeným prostorem může rychle vést ke zhoršení jejich fyzické kondice. Každý člen posádky proto potřebuje cvičit nejméně dvě hodiny denně – ale sprchu si může dopřát jen jednou týdně.

„Na co jsme zapomněli? Bylo nutné připravit všechno od mýdla přes oblečení a jídlo až po náhradní akumulátory do foťáků – to všechno je v případě uzavřené osmnáctiměsíční mise kritickým a komplexním úkolem.“

A nakonec technika: zařízení samozřejmě není skutečnou kosmickou lodí, ale využívá mnoho systémů, které se na skutečném planetoletu k Marsu budou nacházet. A jejich testování v co nejrealističtějších podmínkách je velmi důležité. Posádka je přitom vycvičena tak, aby byla schopná opravit každý jednotlivý šroub ve své „lodi“ a pomoci zvenčí se jí dostane jen v případě extrémní situace.

Suchrob signalizuje, že je připravený.

Po celou dobu trvání mise budou členové posádky za ESA, tedy Diego Urbina a Romain Charles, denně posílat aktualizace a videa na webovou stránku projektu Mars500. první záznam v deníku byl zveřejněný právě dnes: “Sbohem Slunce, sbohem Země, vydáváme se na Mars!”.