Play
$video.data_map.short_description.content

Evropský opakovaně použitelný kosmický systém Space Rider

05/06/2019 533 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Návratové zařízení ESA Space Rider, které bylo představeno už v roce 2016, má Evropě poskytnout kapacitu pro starty a návrat materiálů z vesmíru. Doplní tak existující příležitosti vycházející z rodin raket Ariane a Vega.

Po nedávno dokončených revizích předběžných návrhů systémů a subsystémů rychle pokračuje vývoj Space Rideru k celkové kritické revizi plánované na konec roku 2019.

Space Rider, který bude startovat na raketě Vega-C, bude sloužit jako bezpilotní technologická kosmická laboratoř pro lety trvající déle než dva měsíce. Následně vstoupí do zemské atmosféry a přistane, takže do rukou inženýrů a vědců se vrátí celý drahocenný náklad. Po minimální údržbě bude Space Rider připravený na další misi s novým nákladem.

S otevřeným nákladovým prostorem

Space Rider kombinuje opakovanou použitelnost, kosmické operace a dopravu a přesné přistání návratové části stroje, která bude schopná bezpečně se pohybovat blízko obydlených oblastí. Jde o zásadní pokrok, který dovolí uplatnit evropské zkušenosti v rámci celého spektra technologií a také otevřít nové podnikatelské příležitosti.

V nákladovém prostoru s řízeným prostředím může být umístěno až 800 kg vybavení. Jeho objem je 1200 litrů a Space Rider nabízí 600 W energie. A to kromě tepelné regulace, stabilizace, zajištění datového spojení a telemetrie.

Díky široké paletě dostupných oběžných drah o různém sklonu umožní Space Rider realizovat množství experimentů v mikrogravitaci. Navíc otevře příležitosti pro vzdělávací mise a pomůže ověřovat technologie pro dálkový průzkum Země, pro vědecké účely, telekomunikace nebo robotický průzkum.

Nekosmické společnosti pak mohou Space Rider použít jako zkratku do vesmíru, čímž se mohou rychleji stát zkušenými kosmickými hráči.

Play
$video.data_map.short_description.content
Animace Space Rider

Systém Space Rider představuje adaptaci horního stupně rakety Vega-C AVUM+ a zařízení ESA IXV (Intermediate eXperimental Vehicle), které uskutečnilo bezchybnou demonstrační misi v roce 2015.

Zkušenosti získané z těchto technologií urychlují vývoj a zaručují cenu za kilogram nákladu, která bude plně srovnatelné s cenami na vyvíjejícím se globálním kosmickém trhu.

Horní stupeň AVUM+ bude doplněný o AVUM Life Extension, který bude servisnímu modulu Space Rideru poskytovat energii, stabilitu a schopnost opuštění oběžné dráze pro mise trvající typicky dva měsíce.

Space Rider těží z technologie IXV, která je nově doplněna o víceúčelový nákladový prostor, přistávací podvozek a modernizované systémy, které garantují až pětinásobnou použitelnost.

Kvůli minimalizaci nákladů jsou - kdekoliv je to možné - použité běžně dostupné komerční systémy a drahé vybavení bude opakovaně použito. Po každé misi bude třeba jen minimální údržba, což dále sníží náklady a udělá ze zařízení maximálně konkurenceschopnou techniku.

Schopnosti systému Space Rider

Mezi nové vlastnosti patří sofistikovaná avionika pro manévrování ve vesmíru, během brzdicího manévru a při hladkém letu atmosférou zpět na Zemi zakončeném přesným přistáním.

Místo přistání Space Rideru se zatím řeší, v úvahu přichází několik lokalitu. Při výběru budou hrát roli operační otázky, technické možnosti a také legislativní záležitosti.

„Space Rider je první evropský vícenásobně použitelný kosmický dopravní systém. Tato fascinující výzva rozšíří naše schopnosti v celé řadě špičkových technologií a upevní naši pozici a konkurenceschopnost,“ komentuje manažer vývoje Space Rideru v ESA Jose Longo.

Mise Space Rider

Manažer vývoje programů Vega a Space Rider v ESA Giorgio Tumino k tomu dodává: „Space Rider doplní evropský kosmický dopravní systém Vega o unikátní možnost, která rozšíří jeho stávající kapacitu dopravy nákladů do vesmíru o kapacitu jejich provozování na oběžné dráze a návratu zpět na Zemi. To otevírá prostor pro celou řadu aplikací a ke všem alternativním řešením nabízí konkurenční výhodu.“

„Tyto schopnosti dovolí Evropě získat nové slibné trhy, jak nám dokazují nadšené reakce od potenciálních uživatelů, kteří již projevili zájem a kteří reagovali na nabídku příležitosti pro Space Rider vyhlášenou ESA.“

Space Rider se připravuje na svůj premiérový start z evropského kosmodromu v Kourou (stát Francouzská Guayana) v roce 2022.