Back to Index Czech Danish Dutch English Estonian Finnish French German Hungarian Italian Irish Norwegian Polish Portuguese Spanish Swedish

N° 37–2022: Primele imagini obținute de telescopul Webb arată universul invizibil

12 July 2022

Observațiile mult așteptate fac trimitere la o multitudine de comori ale universului care abia așteaptă să fie descoperite

Este începutul unei noi epoci în astronomie, iar lumea întrezărește deja capacitățile depline ale telescopului spațial James Webb al NASA/ESA/CSA. Astăzi au fost publicate primele imagini color integrale și date spectroscopice, care relevă o colecție spectaculoasă de caracteristici ale universului ce nu au putut fi studiate până acum.

Primele observații ale telescopului Webb spun povestea universului invizibil în fiecare etapă a istoriei cosmosului – de la exoplanetele învecinate până la cele mai îndepărtate galaxii din universul timpuriu, alături de multe altele.

„Astăzi, prezentăm întregii lumi o imagine revoluționară a cosmosului oferită de telescopul spațial James Webb – o imagine nemaivăzută până acum”, a declarat administratorul NASA, Bill Nelson. „Aceste imagini, inclusiv cea mai profundă imagine în infraroșu a universului realizată vreodată, ne arată cum Webb ne va ajuta să descoperim răspunsuri la întrebări pe care poate încă nici nu știm să le punem, întrebări care ne vor ajuta să înțelegem mai bine universul nostru și locul omenirii în acest univers.

Succesul incredibil al echipei Webb reflectă, în fapt, ceea ce NASA face cel mai bine. Luăm visurile și le transformăm în realitate, spre beneficiul întregii omeniri. Abia aștept să vedem ce alte descoperiri ne așteaptă – echipa abia a început!”

„Aceste prime imagini și spectre transmise de Webb reprezintă o încununare cu succes a colaborării internaționale care a făcut posibilă această misiune ambițioasă” a declarat Josef Aschbacher, directorul general al ESA. „Doresc să le mulțumesc tuturor celor implicați în punerea în funcțiune a acestui superb telescop și în culegerea acestor prime roade incredibile ale Webb pentru că au făcut posibilă această zi istorică.”

Imaginile și spectrele prezentate astăzi arată capacitățile tuturor celor patru instrumente științifice de ultimă generație cu care este echipat Webb și confirmă că observațiile care ne așteaptă vor revoluționa concepția noastră asupra cosmosului și a originilor noastre.

„Este începutul unei noi epoci în observarea universului și Webb ne va ajuta să facem descoperiri științifice fascinante” a declarat Günther Hasinger, directorul științific al ESA. „Începem acum operațiunile științifice regulate și știu că comunitatea astronomică europeană  abia așteaptă să vadă rezultatele timpului de observare câștigat pentru primul an de funcționare a Webb.”

„Lucrul la această misiune a fost unul dintre punctele culminante și cu cele mai multe satisfacții din întreaga mea carieră”, a declarat Macarena Garcia Marin, cercetător științific pentru instrumentul MIRI din partea ESA. „Eu și colegii mei abia așteptăm să vedem ce poate face Webb și ce surprize ne așteaptă grație combinației sale nemaiîntâlnite de acuitate și sensibilitate.”

Primele observații realizate de telescopul Webb au fost selectate de un grup de reprezentanți ai NASA, ESA, CSA și ai Space Telescope Science Institute:

SMACS 0723: Pentru a înțelege cu adevărat începuturile noastre, trebuie să privim înapoi până la nașterea acestor galaxii. Această imagine de mare profunzime folosește un cluster galactic lenticular pentru a găsi unele dintre cele mai îndepărtate galaxii detectate vreodată. Imaginea obținută arată doar o mică parte din capacitățile telescopului Webb în ceea ce privește studierea câmpurilor profunde.

WASP-96b: Studierea altor sisteme planetare îi va ajuta pe astronomi să afle cât de tipic sau de atipic este sistemul nostru solar. Webb a detectat molecule de apă pe o exoplanetă și urmează acum să studieze alte sute de sisteme pentru a înțelege din ce sunt alcătuite atmosferele altor planete.

Southern Ring:  De la nașterea până la moartea grandioasă a nebuloaselor planetare, Webb poate explora praful și gazele emanate de stelele ajunse la finalul vieții și care, într-o bună zi, ar putea forma o nouă stea sau planetă.·  ·

Stephan’s Quintet:  Stelele sunt formate din și contribuie la praful și gazele cosmice existente în cantități impresionate, iar acestea se învârt în jurul galaxiilor. Praful evoluează cu timpul, iar Webb poate studia galaxiile apropiate și dinamice care interacționează, pentru a vedea acest praf în acțiune. Acum, oamenii de știință pot observa detalii nemaiîntâlnite despre cum determină galaxiile care interacționează formarea de noi stele și despre cum este perturbat gazul din aceste galaxii.

Carina Nebula: Privind cu telescopul Webb spre această regiune în care se formează stele și către alte regiuni asemănătoare, oamenii de știință pot observa noi stele în curs de formare și pot studia gazul și praful din care sunt alcătuite.

Publicarea primelor imagini și spectre obținute de telescopul Webb marchează începutul operațiunilor științifice ale Webb, iar astronomii din întreaga lume vor avea astfel ocazia să observe o mulțime de lucruri, de la obiectele din sistemul nostru solar până la începuturile universului, folosind cele patru instrumente încorporate în Webb.

Telescopul spațial James Webb a fost lansat la 25 decembrie 2021 la bordul unei rachete Ariane 5 de pe cosmodromul european din Guyana Franceză, în America de Sud. După finalizarea celei mai complexe și mai dificile secvențe de instalare întreprinse în spațiu, Webb a necesitat mai multe luni pentru punerea în funcțiune: oglinzile sale au fost aliniate cu minuțiozitate, iar instrumentele sale au fost calibrate la mediul spațial și au fost pregătite pentru observațiile științifice.

Telescopul spațial James Webb este cel mai important observator științific spațial din lume. Webb va dezlega misterele din sistemul nostru solar, va privi către lumi îndepărtate din jurul altor stele și va explora structurile și originile misterioase ale universului, ajutându-ne să înțelegem locul nostru în univers. Webb este un program internațional condus de NASA împreună cu partenerii săi, ESA (Agenția Spațială Europeană) și Agenția Spațială Canadiană.

Principalele contribuții ale ESA la misiune sunt instrumentul NIRSpec, asamblarea tehnică a instrumentului optic MIRI, asigurarea serviciilor de lansare și a personalului pentru sprijinirea operațiunilor misiunii. În schimbul acestor contribuții, cercetătorii științifici europeni vor beneficia de o cotă minimă de 15% din timpul total de observare, la fel ca în cazul telescopului spațial Hubble al NASA/ESA.

Informații suplimentare

Broșură: https://www.esa.int/About_Us/ESA_Publications/ESA_BR-348_Webb_Seeing_farther
Kitul de lansare: https://www.esa.int/Science_Exploration/Space_Science/Webb/James_Webb_Space_Telescope_launch_kit
Mai multe informații despre ESA:www.esa.int
Mai multe informații pe site-ul web al NASA:https://jwst.nasa.gov/

Imagini

Primele imagini obținute de Webb
Imagini cu Webb
Campania de lansare a Webb pe Flickr
Imagini cu Ariane 5
Set de imagini pentru imprimare sau proiecție: https://www.esa.int/About_Us/Exhibitions/Webb Biblioteca de imagini a ESA pentru profesioniști: https://www.esa-photolibrary.com/
Termene și condiții pentru utilizarea imaginilor ESA: www.esa.int/spaceinimages/ESA_Multimedia/Copyright_Notice_Images
Pentru întrebări sau mai multe informații despre imaginile ESA, vă rugăm să ne contactați direct la spaceinimages@esa.int.

Materiale video

Materiale video despre Webb
Animații și înregistrări pentru profesioniști despre
Montaje B cu campania de lansare a Webb
Biblioteca de materiale video a ESA pentru profesioniști: https://www.esa.int/esatv/Videos_for_Professionals
Termene și condiții pentru utilizarea materialelor video ESA: https://www.esa.int/spaceinvideos/Terms_and_Conditions

Pentru întrebări sau mai multe informații despre materialele video ale ESA, vă rugăm să ne contactați direct la spaceinvideos@esa.int

Platforme sociale

Urmăriți ESA  pe:
Twitter: @esa_webb, @esascience  @esa,
Instagram: @Europeanspaceagency, @esawebb
Facebook: @EuropeanSpaceAgency, @esawebb
YouTube: ESA
LinkedIn: European Space Agency - ESA
Pinterest: European Space Agency – ESA

Despre Agenția Spațială Europeană

Agenția Spațială Europeană (ESA) reprezintă poarta de acces către spațiu a Europei.

ESA este o organizație interguvernamentală, creată în 1975 cu misiunea de a modela dezvoltarea capacităților spațiale ale Europei și de a garanta faptul că investițiile în cercetare spațială vor asigura beneficii cetățenilor din Europa și din întreaga lume.

ESA are 22 de state membre: Austria, Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Luxemburg, Țările de Jos, Norvegia, Polonia, Portugalia, România, Spania, Suedia, Elveția și Regatul Unit. Slovenia, Letonia și Lituania sunt membri asociați.

ESA a stabilit o cooperare formală cu șase state membre ale UE. Canada participă la unele programe ale ESA în virtutea unui Acord de Cooperare.

Coordonând resursele financiare și intelectuale ale membrilor săi, ESA poate susține programe și activități care depășesc cu mult capacitatea unei singure țări europene. ESA colaborează cu UE în special la implementarea programelor Galileo și Copernicus, precum și cu EUMESTAT pentru dezvoltarea de misiuni meteorologice.

Aflați mai multe despre ESA pe www.esa.int.

Redacția și biroul de relații cu presa al ESA – Ninja Menning