Back to Index Czech Danish Dutch English Estonian Finnish French German Greek Hungarian Italian Irish Polish Portuguese Romanian Spanish Swedish

N° 45–2021: Webb-oppskyting på Ariane 5 for å avsløre universets hemmeligheter

25 December 2021

James Webb-romteleskopet ble brakt opp på en Ariane 5-rakett fra det europeiske romsenteret i Fransk Guyana kl. 13:20 CET den 25. desember på det spennende oppdraget å avsløre universets hemmeligheter.

Etter oppskyting og separasjon fra raketten, bekreftet Webbs misjonsoperasjonssenter i Baltimore, USA at Webb distribuerte sine solcellepaneler og er i god stand, noe som markerte oppskytingen som en suksess.

I de kommende månedene skal Webb, et internasjonalt partnerskap mellom NASA, ESA og CSA (Canadian Space Agency), reise mot målet: det andre Lagrange-punktet (L2), der universet skal studeres i infrarødt.

«Oppskytingen av Webb er en stor feiring av det internasjonale samarbeidet som gjorde dette nestegenerasjons oppdraget mulig. Jeg vil takke alle som har vært involvert i design, konstruksjon og oppskyting av dette ambisiøse teleskopet som har gjort dette mulig. Vi får snart se det som Webb ser i universet og de spennende vitenskapelige oppdagelsene som kommer til å skje,» sier Josef Aschacher, ESA Director General.

«James Webb-romteleskopet representerer ambisjonen til NASA og partnerne for å føre oss videre fremover inn i fremtiden,» sier NASA-administrator Bill Nelson. «Det som Webb lover er ikke det vi allerede vet vi skal oppdage, men det vi ennå ikke forstår og ennå ikke kan fatte om universet vårt. Jeg klarer ikke å vente for å se det som avdekkes!»

«CSA er stolt av å ha bistått med kritiske instrumenter i dette storslåtte internasjonale partnerskapet som en del av et verdensforsøk på å fremdrive det neste vitenskapelige spranget. Kanadiske astronomer er spent på å bruke data fra Webb og dra nytte av de enorme vitenskapelige mulighetene som dette enestående observatoriet gir,» sier CSAs president Lisa Campell.

Webbs reise i verdensrommet

Webb-observatoriet måtte brettes inn i en spesielt tilpasset Ariane 5 for å skytes opp, som ble koblet fra omtrent tre minutter etter oppskyting. Ariane 5 hadde en spesiell rolle med å manøvrere for å beskytte Webb mot solstrålene. Etter 27 minutter ble teleskopet utløst og den øvre delen ble skjøvet vekk.

«Jeg er svært glad at Ariane 5s allsidighet og pålitelighet har gjort det mulig å gjennomføre et slikt banebrytende oppdrag i verdensrommet. Dette er takket være ferdighetene og hengivenheten til alle teamene som har vært involvert,» sier Daniel Neuenschwander, ESA Director of Science Transportation.

ESAs SETRACK-nettverk med bakkestasjoner spilte en nøkkelrolle i å spore Ariane 5 og Webb etter oppskyting og separasjon.

Nå er den i verdensrommet og på vei til L2, skal Webb gjennom en kompleks utbrettingssekvens. I følgende måneder blir instrumenter slått på og kapasiteten blir testet. Etter et halvt år i verdensrommet skal Webb sette i gang med rutinemessige vitenskapelige observasjoner.

Se videre fremover

Webb skal se videre inn i våre opphav: fra universets første galakser til stjerner og planeter som fødes, til eksoplaneter med mulighet for liv og vårt eget solsystem.

«Ideen med Webb startet som en drøm blant astronomer som ville observere fødselen av de første galaksene i det tidlige universet, men teleskopet vil kunne gjøre det mye mer enn noen hadde håpet på,» sier Günther Hasinger, ESA Director of Science.

ESA har levert to av de fire vitenskapelige instrumentene ombord på Webb: NIRSpec og IRI. «Det er takket være utmerket europeisk industri og forskningsmiljø at denne utviklingen av disse komplekse instrumentene var mulig,» sier Günther.

«Nå ser vi frem til vakre bilder og spektra som Webb vil skaffe. Europas astronomiske miljø er spent på å se resultatene av den 33 % tilgjengelige tiden som de har vunnet i konkurranse om Webbs første år,» sier Antonella Nota, ESA Webb Project Scientist.

Under hele Webb-oppdraget skal 15 ESA-astronomer jobbe på teleskopoperasjoner.

Mer om Webb

Webb-nyhetsoppdateringer

ESA -oppstartssett (tilgjengelig på 6 språk)

ESA interaktiv brosjyre (tilgjengelig på 6 språk)

Bilder

Bilder av Webb

Webb-oppstartskampanje på Flickr

Bilder av Ariane 5 https://www.esa.int/ESA_Multimedia/Missions/Ariane/(result_type)/images

Sett med bilder til utskrift eller projeksjon: https://www.esa.int/About_Us/Exhibitions/Webb

Vilkårene og betingelsene for å bruke ESA-bilder:

Kontakt spaceinimages@esa.int direkte hvis du har spørsmål eller vil ha mer informasjon i forbindelse med ESA-bilder.

Videoer

Webb-videoer

Webb-animasjoner, opptak for fagpersoner

Webb-oppskytingskampanje B-ruller

Vilkårene og betingelsene for å bruke ESA-videoer:

Kontakt spaceinimages@esa.int direkte hvis du har spørsmål eller vil ha mer informasjon i forbindelse med ESA-videoer.

Sosiale medier

Twitter: @esa@ESA_Webb@esascience

Hashtags:

#Webb, #WebbSeesFarther, #WebbFliesAriane

Om European Space Agency

Den europeiske romfartsorganisasjonen (ESA) er Europas port til verdensrommet.

ESA er en mellomstatlig organisasjon opprettet i 1975 som har som oppdrag å forme utviklingen av Europas romaktiviteter og sikre at investeringer i romfart kommer innbyggerne i Europa og verden til gode.

ESA har 22 medlemsland: Belgia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Luxembourg, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Romania, Spania, Sverige, Sveits, Storbritannia, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike. Slovenia, Latvia og Litauen er tilknyttede medlemmer.

ESA har etablert et formelt samarbeid med syv EU-land. Canada deltar i enkelte ESA-programmer basert på en samarbeidsavtale.

Ved å koordinere medlemmenes økonomiske og intellektuelle ressurser kan ESA gjennomføre programmer og aktiviteter langt utenfor det enkelte europeiske land klarer alene. Særlig samarbeider ESA med EU om å implementere Galileo- og Copernicus-programmene, samt med Eumetsat for utvikling av meteorologiske oppdrag.

Les mer om ESA på www.esa.int